staandemastroute.reismee.nl

Wat kun je zoal doen met een Hekgolf van een binnenvaartschip?

Oud Beijerland

Laten wij vandaag een beginnen bij ons eindpunt, 53 km nadat wij zijn gestart liggen wij nu midden in het centrum van Oud Beijerland

Oud-Beijerland is in 1559 door graaf Lamoraal van Egmont gesticht als Beierland, vernoemd naar diens vrouw Sabina van Beieren. Egmont verwierf na de dood van zijn broer Karel in 1541 de rechten van het gebied, en liet het in 1557 bedijken. Vanaf de al bestaande Stougjesdijk werden de nieuwe dijken Oostdijk, Molendijk, Zinkwegsedijk, Vuurbakensedijk, en Beijerlandsedijk aangelegd. Deze polder kreeg de lange naam Beijerland, Moerkerken, Cromstrijen en de Greup. Rond 1624 kwamen er de kleine polders Bosschenpolder en Nieuwlandpolder nog bij.

In 1582 veranderde de naam van het dorp in Oud-Beijerland, ter onderscheiding van het nieuwe dorp Nieuw-Beijerland dat enkele kilometers westwaarts werd gesticht.

8:30 vertrekken wij vanuit Gouda, ons is wel duidelijk niet alles is van Goud wat er blinkt in Gouda , met die wijsheid vertrekken wij om 8:30 vanuit Gouda. Na een tijdspanne te hebben gemaakt zodat we maximaal gebruik maken van het getij van Hoek van Holland, scheelt toch 4 km per uur harder met de boot met dezelfde toeren op de klok.

Een prachtig app RiverGuide helpt ons navigeren door de Rotterdamse wateren.

½ 10 hebben wij de Juliana sluizen achter ons liggen, verlaten we de Hollandse IJssel en draaien de Rijn op. Althans dat is de bedoeling. De watertaxi heeft echter een andere denkwijze en neemt voorrang op onze boot de Bridget. Kortom een kleine noodgreep later effe een paar …, kunnen wij eindelijk linksom richting Ridderkerk en vandaar uit naar Dordrecht. Ach wat doe je onderweg, allereerst genieten van de omgeving, de mega grote schepen, een industriële omgeving afgewisseld met een mooie natuur, je gaat gewoon effe gehaktballen opwarmen en dat met de Thaise Curry van gister is een overheerlijke lunch.

Vastloper

In Dordrecht moeten wij helaas wachten op de spoorbrug die normaal om het uur gaat, maar niet als wij ervoor staan, helaas 2 uur oponthoud. Bij Dordrecht draaien wij de Oude Maas op richting Rhoon om daar af te slaan via het Spui naar Oud Beijerland. Wil het niet dat we na een aantal km op de Oude Maas een vastloper hebben, de kiel vast aan de grond. Gas erop voor en achteruit het helpt niet, wij zitten echt vast. Vincent haalt de giek los zodat we daar aan kunnen hangen en de boot scheef hangt en dat met de hekgolf van een binnenvaart schip die ons een stukje omhoog duwt schieten wij los vanaf de zandbank. Gelukkig de KNRM hoeft er niet aan te pas komen en kunnen wij nar 10 minuten onze weg vervolgen naar Oud Beijerland. We liggen hier knus, bijna Blokzijl zou ik zeggen, in de binnenstad van Oud Beijerland.

Morgen naar .... lees het morgen