staandemastroute.reismee.nl

Oud Beijerland - Willemstad (nee wij zijn niet doorgevaren naar Curacao)

Dag 4 Oud Beijerland – Willemstad 38 km

Voordat ik begin met dag 4 even terugblikken op dag 3, Vincent en ik sluiten deze dag af met een diner bij Vino D’Amigo in Oud Beijerland. Horecamensen die begrijpenwat een mens lekker vindt en persoonlijk aandacht hebben voor de klant, top restaurant met die gedachten gaan we het laatste afzakkertje op de boot nemen. We halen de wijnfles uit de koelkast en wat blijkt de koelkast is uitgevallen. Dat is echt een groot probleem, in een man-cave moet er 1 ding doen en dat is de koelkast, dus dit dient direct verholpen te worden. Vincent gaat met zijn 12 volt spanningzoeker op jacht naar het probleem. ?? Wel stroom op de draad, maar niet op de draadeinde.Vincent:” Geen punt gewoon een nieuwe draad trekken en zo gezegd zo gedaan. Na een ½ uur is het probleem gefixt, dus onze vakantie kan niet meer kapot.

09:00 uur is het tijd om te vertrekken, op het Spui hebben wij het tij dan mee en dat levert een mooie koerssnelheid van 15 km/h op. En zo worden wij vanuit het Spui de Haringvliet op geduwd wind op de kop een vaargeul van minimaal 5 km en een diepte van 9 meter dat geeft golven, enorme golven (zie foto). Alles schud en schuift in ons scheepje en na 5 km kunnen we de boot omleggen en kunnen wij de genua heisen. Eindelijk open water, motor uit en zeilen, wat een rust op het water. Wij voeren langs de o.a. De Tiengemeten een eiland die wordt beheerd door Natuurmonumenten.

Onder de Haringvliet brug door waar wij 40 cm speling hebben op onze mast van 12,60 hoog, al is dat op zich niet meer zo spannend, gisteren zijn wij de de Alblasserdam brug onder door gevaren waarbij de antenne van de marifoon de brug aantikte. Dat was pas krap

Al vroeg bereiken wij onze eindbestemming Willemstad en pakken wij de provincie Noord Brabant nog even mee op onze bucket-list, dat geld tenminste voor mij. Vincent tikt voor de 5e keer aan in dit gezellige dorp en is graag de culturele reisleider om mij het Mauritshuis te laten zien dat gebouwd is in opdracht van Prins Maurits van Oranje. Ik ga geen beschrijving geven vast dit geheel, geef jullie alleen 1 tip ga een keer kijken in Willemstad en vooral bij mooi weer. Willemstad wordt sinds 1584 zo genoemd ter ere van de in dat jaar vermoorde Willen van Oranje. Naast dat het een prachtige vestigingstad is er van alles te zien.

Morgen gaan alle remmen los en alle zeilen erop.

Brigitte

Heerlijk samen! Genieten