staandemastroute.reismee.nl

Hier aan de Kust -Bløf

Willemstad – Brouwershaven 45 km.

We verlaten Willemstad en daarmee ook Noord-Brabant, al snel doet zich de eerste sluis aan de Volkeraksluizen. Hier wordt de pleziervaart gescheiden van de beroepsvaart en dat is ook wel nodig.

Na de sluizen, de wind staat gunstig de zeilen op en met 9-10 km/h boven langs de Noordplaat in het Volkerak richting de volgende sluis de Krammersluis. Als haring in een ton worden de zeilboten opeengepakt om zoveel mogelijk schepen mee te krijgen en na 1 km is de volgende sluis alweer in zicht en dat is de Grevelingen sluis. De laatste sluis voordat wij het Grevelingenmeer hebben bereikt.

De Grevelingen is een voormalige zeearm van de Noordzee, gelegen tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, op de grens van de provincies Zuid-Holland en Zeeland. In het kader van de Deltawerken werd de zeearm, het Brouwershavense gat, door de Grevelingendam en de Brouwersdam van zee afgesloten.

Na de afsluiting werd het Grevelingenmeer het grootste zoutwatermeer van West-Europa. Het is vooral in gebruik als plek voor watersport en andere recreatie. Het zoutgehalte van het Grevelingenmeer wordt op peil gehouden door de Brouwerssluis, een doorlaatsluis in de Brouwersdam, waarmee zeewater ingelaten wordt.

Nadat we de laatste sluis achter ons hebben gelaten, gaat de muziek aan en wordt Bløf aangezet met Aan de Kust,

Hier aan de kust, de Zeeuwse kust

Waar de mensen onbewust

Zin in mosselfeesten krijgen

En van eten slechts nog zwijgen

Als ze zat zijn en voldaan

Dan weer rustig slapen gaan.

Dit is het ultieme vakantie gevoel, zon, zoutelanden, wind, zeilen en vrijheid.Even niet kletsen, even nergens aan denken, enkel genieten.

Last minute dienen we een beslissing te nemen waar we naar toe gaan. Gaan we aanmeren op 1 van de eilandjes dan dienen we een speciale kaart te hebben gekocht. Kortom dan moeten we eerst aan wal. Doorvaren naar Brouwershaven betekent dat we te laat zijn voor de havenmeester, hij is al dan naar huis vertelde hij ons aan de telefoon. Toch maar voor het laatste gekozen, wij liggen nu illegaal aan 1 van de steigers in de jachthaven Brouwershaven en wat blijkt ook hier heeft prins Maurits invloed gehad op de geschiedenis van dit dorp.

Brouwershaven is circa 1285 gesticht als nieuwe haven voor Brijdorpe, van welk dorp de haven verzand was. De naam Brouwershaven komt voor het eerst voor in 1318. In 1403 kreeg de stad stadsrechten van Albrecht van Beieren, maar zij had geen zitting in de Staten van Zeeland. Een in 1619-1620 ondernomen poging om zitting te krijgen mislukte door tegenwerking van eerste edele prins Maurits en de Gecommitteerde Raden zodat Brouwershaven altijd een smalstad is gebleven.

Vandaag is het mooi weer lekker windje kortom tijd om te stoppen met schrijven.