staandemastroute.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

6e Zeilmee reisdag Lemmer-Urk

Hallo reisgenoten Bijzonder jullie enthousiaste reacties te zien en dat jullie ons volgen op onze zeilreis over het IJsselmeer. Vandaag, gister dus, stond er om 08:00 geen zuchtje wind en nadat we gedoucht waren zal het er heel anders uit. De zon schijnt en met een Noord Noord-Westen wind staan we voor een dilemma terug naar Enkhuizen of via Lelystad naar Muiderberg of naar Urk. De 1e valt af daar waren we al geweest de tweede valt ook af want volgens de berekeningen is dat ruim 10 uur varen met 9 km per gemiddeld. Dan maar naar Urk, Vincent en ik zijn hier ruim 12 jaar geleden ook al eens geweest en waren niet zo enthousiast over de gezelligheid op Urk. Maar met weinig andere opties het IJsselmeer weer op de Rotterdams hoek gerond met de wind schuin achterons lagen we te hobbelen op de hoge golven van het IJsselmeer. En als je dat ruim 3,5 uur doet dan ben je blij dat je even van boord kunt en de vaste wal kunt aanraken. Even een rondje Urk ter voet en wij kunnen zeggen dat Urk in zijn voordeel is veranderd. Urk staat bekend om zijn vis en ook na de aan leg van een dijk en de inpoldering in 1939 , is dit niet veranderd. Sterker nog men spreekt hier over het Wonder van Urk. De vis is vanaf toen een nog veel grotere aandeel geworden in de inkomsten van de locale bevolking. Wie op een doordeweekse dag in Urk rond de klok van 1 binnenrijdt komt ongetwijfeld in een stroom van mensen op weg naar huis terecht. Ze gaan “om de Kost”. De kost is het Urker woord voor warme maaltijd. De meeste bedrijven zijn dan ook gesloten. S’avonds wordt er meestal brood gegeten en heet dan weer ‘Bol’ . Vanavond zitten wij bij een leuk visrestaurant genaamd Storm en de gastvrouw is zoals ze behoort te zijn, gastvriendelijk met aandacht voor de klant en de verkoop van haar producten. Wij wagen ons aan de Lekkernij van Storm een vis schotel met Schol, Slibtong, Kibbeling en Kabeljauw. Tijdens het eten kwamen we op O’Donnol en de eigenaresse wilde na het verhaal achter O’Donnol graag iets proeven. Vincent snel op en neer naar de boot en voor dat we het wisten hadden we al 6 andere proevers erbij zelfs van een ander terras. De eigenaresse was dolenthousiast en de eerste bestelling gaat er morgen uit heeft ze beloofd. Morgen moeten we helaas al weer richting de thuishaven Elburg met nog in tussenstop onder Kampen. Het beloofd in ieder geval een mooie dag te worden. Groet Marcel en Vincent

5e Zeilmee reisdag Heeg-Lemmer

Gisteravond hebben wij, Vincent en ik, elkaars favoriete zangers en zangeressen beluisterd, beidden zijn wij begeistert door het geluid van Norah Jones. Zoals dat veelvuldig herhaalde zinnetje: ‘This life as we know it, is over. Van haar song ‘ This life’ Zeer toepasselijk in deze tijd. De letterlijke vertaling: “Dit leven zoals we het kennen, is voorbij. Als ik ons helaas noodzakelijk door een supermarkt zie schuiven met een mondkapjes op, dan denk ik ja, het wordt niet meer zoals het eerder was. Wat mij dan weer sterkt is de oneindigheid van het lied Sailing to Philadelphia van Direstraits, zoekt het op en dan weet je meteen waarom zeilen zo mooi is. Als afsluiter Rod Steward met Sailing, de muziek staat inmiddels harder en het laatste strupke(schoonmoeders uitspraak) wijn gaat ook uit de fles. Morgen een nieuwe dag, vol belevenissen en kansen. 08:00 uur ik kijk naar buiten, windkracht 2 uit het noord-westen, echter buiten op het meer waait het flink harder windkracht 4 met vlagen 5. Het is duidelijk zondag en daarmee druk op het water, de skutjes zijn in overvloed aanwezig op het meer. Het beloofd een mooi dag te worden. Het gaat behoorlijk te keer inmiddels met de wind en na een paar opkruisen met een max. Van 12 km/uur en heen en terug te zijn geweest op de Heegermar en de Fluessen, tijd voor de lunch, warme worstjes met brood en mosterd. Wj liggen inmiddels voor anker in de luwte achter een eilandjes, de Langehoekspolle te zonnebaden. Heleen en Harry komen nog snel even met de Dehler 31 voet langszij,voor een sportieve zeilgroet op het meer. Om 15:30 is het tijd om richting Lemmer te gaan om vandaar ons plan Rondom het IJsselmeer weer op te pakken. Op het eind van het meer ligt een skutje op zijn kant me de mast in het water. Rijkswaterstaat en de politie erbij en inmiddels is er een een kraamboot onderweg om de skutjeweer overeind te trekken. Morgen vanuit Lemmer naar ..eerst even kijken wat het weer morgen doet. Voorspelling is dat deze weer draait tot zuid-west. Kunnen we weer iets nieuwe planne. Groet Marcel en Vincent

Stavoren - Heeg

4e Zeilmee reisdag Stavoren-Heeg Het is vanochtend wat later dan gister oorzaak…. Nee niet wat u denkt maar het was het geluid van regen op de boot die nodigt nou niet uit om echt vroeg uit de veren te gaan. Vannacht heeft het behoorlijk gespookt rondom Stavoren, niet dat ik er ook maar iets van heb gemerkt. Donder en bliksem met de nodige regen. Wij bekijken even de weersvooruitzichten van vandaag, want elke schipper kijkt vooruit wat er eventueel op zijn pad komt. De weersvooruitzichten geven waarschuwingen in het noorden van het land m.b.t. Onweersbuien en beperkte zicht door mist tot 300 m. kortom terug het IJsselmeer op kan maar dat wordt vooral navigeren en niets zien behalve water. Wij stellen onze plannen bij en gaan vanaf Stavoren landinwaarts richting Heeg met een Noord, Noord Oosten wind perfect te bezeilen met de genua en groot zeil. Als je te gast bent in een provincie in Nederland dan is het gebruikelijk dat je de plaatselijke provinciale vlag hijst, aan de rechterkant van je vlaggenmast en zo geschiedde. Nadat we los waren hadden wij binnen 3,5 uur met een snelheid van 10,2 km uur de afstand overbrugd via de Galamadammen, Kuilart liggen gezellig in de haven de Eendracht in Heeg. De Eendracht is ook een schip, een driemaster waarop je dagtripjes kunt maken vanuit Nederland of een trip in het Buitenland. Tip om eens naar te kijken en beleven. Zelf heb ik dit 1 keer mogen ervaren met windkracht 8 vanuit Schevingen de Noordzee op en ik kan zeggen da’s pas een echte zeilervaring. Allereerst de rol verdeling op zo’n memorabele zeilschip is prachtig en als tweede heb ik het droog kunnen houden, maar 60% van de opvarende waren toch in meer of mindere mate aan het brokkelen (zou 1 van mijn kinderen gezegd kunnen hebben) Buiten dat feit echt een tip om op je bucketlist te zetten. Nu nog even terug naar de eerder gepasseerde Galamadammen, in dit plaatsje liggen de zeilroots van Vincent, mijn zeilmaatje, te samen met zijn vriend Eric en vriendin Lilian. Laten dat nou net zij zijn , Eric en Lilian, die vanuit Diever (Drenthe) het idee hadden om ons te bezoeken in Heeg. En ach ja een wijntje meer of minder vinden wij, niet erg maar wel net zo gezellig. Leuke spontane ontmoeting waarbij we tijd hadden om met elkaar in gesprek te komen. Waar gaat het morgen naar toe? Wij zijn er nog niet uit wellicht dat het laatste wijntje van vanavond ons tot inzichten brengt. Groet Marcel en Vincent

Zeil mee naar Vogeleiland de Kreupel en Stavoren

3e Zeilmee reisdag Het is vanochtend 8:30 de natuurlijke wekker gaat over en tijd om op zoek te gaan naar een wasgelegenheid in Enkhuizen. Na alle ochtendrituelen en een ontbijt met een gekookt ei, tijd om Enkhuizen eens nader te verkennen. Prachtige mooie oude stad die zijn oorsprong, groei en bloei in de VOC tijd had. Oude gebouwen waaronder een weeshuis uit 1616 en de in het oog springende Dromedaris. Rond 12 uurwerk is inmiddels al boven de 30 graden uit de wind in de haven, snel de motor aan en het IJsselmeer op. De wind komt vandaag uit tegenovergestelde richting Noord Noord-Oost, dan rest ons niks anders om de eerste uren op de motor te varen. We liggen immers in het zuidelijkste puntje van het IJsselmeer en terug naar Urk is ook niet de bedoeling. Motor aan lekker bonken op de golven op naar het Vogeleiland de Kreupel. De kreupel is een eiland exclusief aangelegd voor vogels. Het eiland ligt in het IJsselmeer op 4,5 km van Andijk. Eigenlijk is het een archipel van kleinere en grote eilanden, ondieptes, geulen en dammen. Het is 70 hectare groot. Verschillende vogelsoorten, zoals visdieven en zeer uitzonderlijk een , nestelen graag in op het eiland. Visdieven broeden op de kale zandeilanden en foerageren op het open water in de ruime omtrek. Daarnaast rekenen we jaarlijks duizenden zwarte sterns, aalscholvers, kokmeeuwen, diverse eenden en nog veel meer tot de vaste gasten van dit kleine vogelrijk. Het gebied is een belangrijke rustplaats voor vogels na het broedseizoen. Het beheer van de Kreupel is er daarom op gericht om het kenmerkende pionierlandschap te behouden. Er wordt daarom jaarlijks gemaaid en bomen worden verwijderd. Nadat wij hartelijk ontvangen werden door een plaatselijke vrouwelijke vrijwilliger die als “havenmeester” wordt ingezet om geld te innen bij overnachting en erop toe te zien dat wij niet gaan zwemmen. Da’s balen dat was nou net de bedoeling. Behalve de hartelijkheid van de Dame, kregen we meteen er een paar honderd vliegjes en muggen die niet steken erbij. Wij snel naar de uitkijkpost om de Krooneend te spotten, maar daar waar de paar honderd insecten inmiddels vermeerderd tot een paar duizend. Allemaal zoemend rond onze oren en lichaam. Snel weg en de wind in zodat we van de beestje afkomen Vanaf Vogeleiland konden we haaks op de wind met 9,2 km/uur richting Stavoren. Voor Stavoren nog even door de sluis en daar gebeurt wat stereotiep is in sluizen. Een net iets te dikke Duitser probeert zijn 33 voet zeilboot aan te leggen en dat gaat aan alle kanten verkeert. Hij reageert, raakt in paniek en nadat hij twee keer dwars in de sluis kwam te liggen had hij eindelijk de boot aan de bolders vast liggen. At this moment, liggen wij in een leuke knusse jachthaven in het dorp, moe maar voldaan een biertje, harde worst, olijven dadelbrood …etc. ik stop er mee. Tot morgen Groet Marcel en Vincent

Die verrekte Koekoek weer Dag-2

2e dag Kampen -Lelystad 45 km Het is 8:00 al ruim 2 uur doen de vogels er alles aan mij wakker te krijgen en vooral die Koekoek. Snel ontbijten koffie met roggebrood en kaas, meer Hollandser dan dat kan het niet en dan de plomp in voor een frisse duik. Even afdouchen onder een heerlijke warme douche, ja wij zijn van alle gemakken voorzien op de Bridget en wij zijn klaar voor ons vertrek naar Enkhuizen. Ja ons plan laten we afhangen van het weer en de wind, als alles is zoals wij het zien, hebben wij de wind aan bakboordzijde en proberen wij de kans op onweer wat voorspelt is voor vandaag te ontwijken. … Even tussendoor voor de echte wijnliefhebber, ik kan u aanraden een Liberty Nages, Franse witte wijn een heerlijke jonge frisse wijn vol smaak van groen en bloemen. Na een dik uur varen met de genua erbij op over het Ketelmeer komt de Ketelbrug, met een hoogte van 12,70 meter hebben wij precies 1 meter speling ten opzichte van de hoogte van de mast en ja nu ligt het IJsselmeer voor ons. Links laten wij liggen Lelystad, de gedachte dat je 20 minuten moet lopen naar de eerste beste supermarkt heeft ons er toe gebracht langs Urk te varen en de oversteek naar Enkhuizen te maken. Wij willen graag oud Hollandse steden en dorpjes aandoen deze vakantie. Enkhuizen staat bekend als de 'Haringstad' vanwege zijn verleden als centrum voor de haringvisserij. De stad is, onder meer vanwege de uitgebreide en goed bewaarde historische binnenstad, een belangrijk toeristisch centrum (jachthavens, Sprookjeswonderland, Zuiderzeemuseum) In de 14e eeuw werd ook de eerste haven gegraven, waarvan de Zuider Havendijk is overgebleven. In de 15e en 16e eeuw werd overgegaan tot uitbreiding van de havens en de aanleg van vestingwerken. Deze vestingwerken zouden na een grote stadsuitbreiding aan het einde van de 16e eeuw de vorm krijgen waarin ze nog duidelijk zichtbaar zijn in de stad. Vandaag liggen we in de oude haven, net voor een aantal terrassen en 1 straat verwijderd van de winkelstraat. Inmiddels is het ½ 7 en wordt het langzaam tijd om ons op te maken voor Spaghetti a la Birri. Aan de welbekende Foezel zijn we inmiddels allang begonnen en als afzakkertje hebben we de Enkhuizer Bitter, ik hoop dat, dat goed gaat. Groetjes vanuit Enkhuizen(Noord- Holland) Marcel en Vincent.

Elburg Kampen

Foto’s Elburg Kampen

Oud Beijerland - Willemstad

Oud Beijerland - Willemstad

Gouda - Oud Beijerland

Gouda - Oud Beijerland

De nacht van Amsterdam en de trip naar ...

1:30 in de nacht was het zover het convooi van +/- 18 zeilschepen starten de motoren om de Willemsspoorburg als eerste onderdoor te gaan. Onze nachtelijke route door Amsterdam bracht ons langs 13 andere bruggen en 1 sluis. Om 3:30 meerden we de boot af voor de Schipholdraaibrug, deze gaat niet voor 05:01 open en dus even tijd een een hazenslaapje te doen. Na een 1,5 uur varen hebben we Schiphol achter ons gelaten, onvoorstelbaar groot onze nationale luchthaven. Na verschillende kleine dorpjes te hebben gezien is Alphen aan de RIjn onze volgende tussenpunt, het convooi is inmiddels gegroeid nar een kleine 35 boten. Die gezamenlijk de verschillende bruggen tegelijk nemen, 12 km voor Gouda een check-up, gaan we meteen door de Zeeland Delta in om daar de zeilen te kunnen heizen of kiezen wij voor een tussenstop. Dat laatste is het geval, voordat wij de woeste rivieren opgaan even tijd om te ontspannen en uit te rusten. Gouda is The place to be voor ons vanmiddag en vanavond.

Elberg -Harderwijk- Muiden- Amsterdam

Vandaag de 1e etappe afgelegd van Elburg naar Amsterdam en vanochtend stond om 07:15 nog in Borne en nu op dit moment liggen wij, Vincent en Marcel om 21:30 uur in de Zoutkeetsgracht in Amsterdam. Vannacht tussen 23:00 uur en 01:00 varen wij door de grachten van Amsterdam. De spaghetti a la Birri is inmiddels bijna klaar. Vanavond door de Willemsbrug en later door de Schipholbrug. Een enorm leuke ervaring is dat wanneer al die gejaagde Amsterdammers even moeten wachten omdat wij met onze boot Bridget door Amsterdam willen.

De Route

De Staande Mast Route is een veilige doorgaande route voor zeil- en motorboten met een mast- of opbouwhoogte van meer dan 6 meter. Het traject wordt bevaren door zowel de recreatievaart als de beroepsvaart. Waterbeheerders hebben afspraken gemaakt om de bedieningstijden van bruggen en sluizen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Voor het traject West-Nederland is een nieuw Routeakkoord tot 2026 afgesloten.