staandemastroute.reismee.nl

Een nieuw jaar en een nieuw project. Rondje IJsselmeer met de Boot.

Rondje IJselmeer.

Ik had hem al een keer op de fiets gedaan 471 km, vanaf Arnhem -Amsterdam- Den Helder naar Borne. Maar vanaf de waterkant nog veel leuker is mijn gedachten en dat bracht mij op een idee.Nadat wij, Vincent en ik, vorig jaar gezamenlijk naar Zeeland zijngevaren is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Rondje IJsselmeer met de zeilboot.

IJsselmeer en Markermeer, hoe zit dat nou precies?

Waar in de volksmond altijd gesproken wordt over het IJsselmeer, moeten we toch even nuanceren: het zuidelijke deel van het meer dat iedereen ook ā€œIJsselmeerā€ noemt, heet eigenlijk het Markermeer. De meren worden gescheiden door de dijk die Enkhuizen met Lelystad verbindt, de Houtribdijk. Zo is het voor autoverkeer makkelijk om van de ene kant van het IJsselmeer naar de andere te komen, zonder helemaal om te hoeven rijden langs de Afsluitdijk of langs Amsterdam. Maar voor diegenen die willen varen of zeilen op het IJsselmeer, is deze dijk wel lastig. Wil je namelijk vanuit Muiden zeilen op het IJsselmeer, dan zul je eerst of bij Enkhuizen, of bij Lelystad de sluizen moeten passeren om op het IJsselmeer te komen. Het onderste deel van het Markermeer, langs de kust van Muiden, IJburg en Amsterdam, heet overigens het ā€˜IJmeerā€™. Het vaargebied van onze dagtochten schepen is dan ook voornamelijk het IJmeer en het Markermeer. De schepen die meerdaagse reizen zeilen, zeilen op het IJsselmeer, Markermeer, de Friese wateren en de Waddenzee. Afhankelijk van hoe lang de zeiltocht duurt.

Komende woensdag gaan jullie wederom onze zeil ervaringen lezen op onze reisblog.

Groet Vincent en Marcel

Ferja Mensink

Veel plezier! Kijk uit naar de berichten, was leuk om te volgen vorig jaar!

Marcel en Vincent GrooteMorsink

Vincent is zeer erkentelijk voor je complimenten. Groet namens Vincent en mij.